Afgelopen week - of nee - eigenlijk alleen zondag - Reisverslag uit Breda, Nederland van Kim Steen - WaarBenJij.nu Afgelopen week - of nee - eigenlijk alleen zondag - Reisverslag uit Breda, Nederland van Kim Steen - WaarBenJij.nu

Afgelopen week - of nee - eigenlijk alleen zondag

Door: Kimmedims

Blijf op de hoogte en volg Kim

19 April 2010 | Nederland, Breda

Goed. Dus het kwam er tijdens de reis zelf niet van, omdat ik geen laptop bij me had, dus dan nu maar.
Elke dag een dag.

Zondag:
Vertrokken om 8 uur met de bus (nou ja, tien over dan) vanaf de Kleine Krogt, met een groep van Avans en een groep van ROC West-Brabant. Die van Avans hadden een soort themaweek (ik denk iets met de verschillende wijken in Berlijn) en die van ons gingen op uitwisseling.
Onderweg heeft Wim (collega die voor allebei de instellingen werkt) allerlei interessante dingen verteld. Zoals dat we op het eerste echte stuk snelweg van Europa reden en dat mensen in het begin daar naartoe konden komen als ze een auto hadden. En - inderdaad - aan het eind stonden ook echte tribunes! Maar ze weten in Berlijn niet zo goed wat ze ermee aan moeten, dus nu staan ze een beetje verloren te verroesten.
Ook vertelde hij dat je in en rond Berlijn heel veel volkstuintjes (in het Duits: Schreber-Garten, naar de 'uitvinder') ziet. En ook hier - inderdaad - die zagen we echt overal. Niet zoals in Nederland, met kassen, allerlei wazige pompoenen en andere groenten, maar eerder gezellige tuintjes, met veel gras, tuinhuisjes en kaboutertjes en allerlei tierelantijntjes. En natuurlijk zagen we er ook een met een open schuurtje volgestapeld met bierkratten ;-)
Onderweg zijn we ook nog gestopt bij de oorspronkelijke grens tussen oost en west; er stonden nog wachttorens en er was een gedenkteken. (Ik heb alleen een vage foto van de lichtmasten, maar ik was toch behoorlijk onder de indruk).
Het wordt natuurlijk nog vreemder als je bedenkt dat we daarna nog uren moesten rijden tot Berlijn, de stad die ook ooit een muur had om oost en west van elkaar te houden. Heel onwerkelijk zelfs. Berlijn ligt niet eens een beetje in het midden!
Om half zes kwamen we aan bij het hotel, gelegen in de wijk Wedding, en kregen we de kamersleutels en begon het installeren. Ik had gelukkig een eigen badkamer bij de kamer (voordeel van 'projectleider' zijn) en verder was de kamer ook prima. Niet groot, maar er was beneden een gezamenlijke ruimte, dus het was echt alleen om te slapen. De leerlingen moesten met drie of vier een kamer delen en ook een badkamer, dus had ik het eigenlijk best luxe.(Zie ook filmpje voor impressie hotelkamer). We kwamen er ook meteen achter waarom het hotel 'Steps' heet: het heeft vijf verdiepingen en geen lift...
Voor de ROC-groep stond er een buffet klaar, wel ok, niets bijzonders en de Avans-groep is nog naar het centrum gegaan om ov-kaartjes te kopen en te eten.
Na het eten hebben we met de twee begeleidende docenten (een van Radius en een van Zoomvliet) nog een paar biertjes gedronken (mhmmmm Erdinger van het vat in heel mooie glazen) en toen vroeg naar bed, want ook vroeg weer op. Maar daar vertel ik dus morgen over.